Gruppträning

Välkommen till vår gruppträning! Vi har drop-in på alla våra klasser och passbiljetterna släpps 90 min innan start. Passförklaringar hittar du under schemat längre ner på sidan.
Schema från v 40 och tillsvidare

Passförklaringar

Familjepasset (55 min)
Ett träningspass som vänder sig till en förälder (eller annan vuxen) och ett barn mellan 6-12 år som tränar tillsammans. Barnet går in gratis. Träningen sker både genom gemensamma aktiviteter och genom stationsträning. Det finns utmaningar både för stor och liten med “träning” som fokus. På ett lekfullt och inspirerande vis tar vi träningen för vuxen och barn på allvar och erbjuder träning för båda parter på hög nivå.
Ledorden är Tillsammans, Lek och Inspiration.

Tabata (25 min)
Tabata är högintensiv intervallträning, HIT, där du på kort tid kan uppnå stora träningsresultat. Du jobbar i förutbestämda tidsintervaller och sätter själv ditt tempo på övningarna. Ledorden är Kondition, Explosivitet och Kraft.

istock_000025392354_double

 

BODYCOMBAT® (55 min)
Les Mills koreograferade pass med massor av kraft och energi. Utmana en fantasimotståndare med övningar och teknik från t ex box, kickboxing, karate, capoeira och muay thai. Ledorden är Kraft, Slag och Fart.

 

 

Aerobic (55 min)
Konditionsträning med en systematisk uppbyggnad av stegkombinationer till medryckande musik. Högt tempo och full fart, en utmaning för både huvud och puls. Ledorden är Grunder, Koordination och Inspiration.

group of smiling people stretching in the gym

 

Gympa (55 min)
I detta pass kommer konditionen utmanas till fullo, koreograferade låtar som förbättrar och bibehåller din kondition. Både kropp och huvud får jobba samtidigt som energin flödar. Ledorden är Kondition, Fart och Energi.

Pointing the way to health and fitness

 

Poweryoga (55 min)
En fysisk form av yoga där du tränar med egen kroppsvikt i form av rörelser, positioner och andning. Här kombinerar vi ro och koncentration med fysiskträning. Ett tyngre yogapass där du får utmana dig själv. Ledorden är Koncentration, Andning och Utmaning.

Smile, breathe and go slowly

 

BODYPUMP® (25 min, 45 min, 55 min)
Les Mills koreograferade styrkepass där du tränar upp din uthållighet på ett effektiv och tuff sätt med hjälp av skivstång eller hantlar. Vikten anpassas efter din egen förmåga.
Klassen innehåller enkla basövningar i styrketräning till glad och medryckande musik. Ledorden är Styrka, Basövningar och Tempoväxlingar.

 

Mage Rygg (25 min)
En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. FortGjort Mage Rygg stärker bålen genom stabiliserande övningar varvat med rörlighets träning i ett lugnt tempo. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Ledorden är Bas, Kärna och Stabilitet.

 

Spinning (25 min, 55 min)
Alla kan cykla! I Spinning arbetar du efter din egen förmåga och du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha på cykeln. Du cyklar till inspirerande musik tillsammans med gruppen och en inspiratör som hela tiden varierar träningen för att få den så rolig och effektiv som möjligt. Ledorden är Variation, Nivå och Puls.

Man Looking Away While Cycling In Health Club

 

Cross HIT (45 min)
I vår bur för funktionell träning kör vi detta tuffa intervallpass med inspiration från crossfit som är uppbyggt i block med funktionella styrkeövningar och där vi använder både egen kroppsvikt och olika redskap som motstånd. Ledorden är Utmaning, Vilja och Power.

Cross HIT Box (45 min)
I vår bur för funktionell träning kör vi detta tuffa intervallpass med inspiration från crossfit och boxning. Passet är uppbyggt i block med tuffa övningar för att utmana kondition och styrka.
Vi använder oss av handskar och mitsar, mixade med andra redskap.
Ledorden är Power, Slag och Kraft.

cross-hit

 

Rörlighetsträning (25 min)
Var och varannan person är stel och har ont på vissa partier på kropp pga av för mycket stillasittande och enformig rörelse. FortGjort Rörlighetsträning bygger på att vi varvar dynamiska/funktionella rörelseserier, där fokus ligger på naturlig rörelse i kroppen, med traditionella stretchövningar. FortGjort Rörlighet är din bästa vän om du behöver öka eller bibehålla din rörlighet eller smidighet! Ledorden är Smidighet, Mjukt och Stretching.

Zumba (55min)
Zumba baseras på konditionstränande rytmisk dans, och har blivit en av de snabbaste växande träningsformerna i USA. Zumba är ett roligt och spännande sätt att träna! Det är lätt att lära sig och du kan både förbättra din kondis och förbränna kalorier! Ledorden är Glädje, Energi och Fart.

Dancing Happily in Fitness Class

 

Step Mix (25 min)
Här bjuds du på en enkel och följsam konditionsträning på en steplåda. Små dansanta inslag sätter guldkant på FortGjort Step Mix som gör konditionsträningen till något utöver det vanliga.
Du kan förvänta dig en härlig mix av olika musikstilar, nya som gamla hits.
Ledorden är Glädje, Steg och Kondition.

 

DanceWithMe
Vecka 35-42: Rumba (25 min)
Rumba, kärlekens och höfternas dans!
Dansa Tony Irving´s Rumba, det är enkelt och intensivt, Tony har valt ut sina favoritdanssteg. Lockande och pockande rörelser kombinerade med glädje. Speciellt för rumban är att kroppens rörelser ofta är viktigare är fötternas. Höfternas rörelser ger mycket av dansens karaktär. Utan rullande höfter- ingen rumba.
Ledorden är Höfter, Känsla och Glädje.

Vecka 43-50: Jive (25 min)
Jive, fart och fläkt!
Tony Irving har koreograferat en fantastisk rolig, fartfylld och lättsam jive för dig! Jive är
en kombination av jitterbugg och Swing som kombinerar det bästa av flera dansvärldar.
Snabba fötter, kvicka rörelser men ändå enkelt och följsamt. Jive ger en underbar energi och får
svetten att rinna och mungiporna att peka uppåt. Ledorden är Tempo, Energi och Känsla.

 

Senior Pulsgång (25 min)
Här tränar du stående i en crosstrainer, där även överkroppen aktiveras i rörelser som kan liknas vid stavgång. Hela kroppen arbetar, vilket gör att den totala energiförbrukningen ökar. Du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha och detta pass körs samtidigt med ett Senior Cykel-pass med samma musik och samma instruktör. Detta pass är anpassat för Seniorer men alla åldrar är välkomna! Ledorden är Anpassning, Nivå och Puls.

Senior Spinning (25 min)
Alla kan cykla! Här arbetar du efter din egen förmåga och du väljer själv hur mycket motstånd du vill ha på cykeln. Du cyklar till inspirerande musik tillsammans med gruppen och en inspiratör som hela tiden varierar träningen för att få den så rolig och effektiv som
möjligt. Detta pass är anpassat för Seniorer. Ledorden är Anpassning, Nivå och Puls.

istock_000012223601_large

Senior Gympa Mix (55 min)
Ett gympapass anpassat för seniorer, här tränar vi kondition, styrka och rörlighet. Passet är indelat i ett konditionsblock, ett styrkeblock och ett rörlighetsblock, till musik du som senior
med största sannolikhet har hört förr.
Ledorden är Puls, Energi och Helhet.

Senior Gympa Kondition (25 min)
Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på rörlighet och stora rörelser till musik för att få upp pulsen i kroppen. Här tränar vi balans, kondition och Koordination, till musik du som senior med största sannolikhet har hört förr. Ledorden är Glädje, Puls och Kontroll.

Senior Gympa Styrka (25 min)
Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på vardagsstyrka i funktionella övningar. Här tränar vi med hantlar, viktplattor eller kroppen för att bygga upp och bibehålla styrka och en god hållning. Musiken i passet har du som senior med största sannolikhet hört förr.
Ledorden är Funktion, Anpassning och Stabilitet.

 

070116w0119

Senior Gympa Balans (25 min)
Ett gympapass anpassat för seniorer med fokus på vardagsstyrka och balans i funktionella övningar.  Vi utmanar balansen i hela kroppen med olika tempon, passet utförs i stående, sittande och liggande ställning. Är du inte senior men vill träna här så är du välkommen.
Musiken i passet har du som senior med största sannolikhet hört förr. Ledorden är Kontroll, Stabilitet och Fokus.

Yoga Kraft (25 min)
Yoga Kraft bygger på traditionella och något mer fysiskt krävande Yoga övningar. Vi arbetar i olika positioner och stannar i varje position för utmana kroppen. Alla övningar sker i lugnt tempo och vi strävar efter att skapa en avkopplande känsla.
Ledorden är Utmanande, Kontroll och Kraft.

Yoga Avspänning (25 min)
Syftet med denna Yoga klass är att skapa en avspänning i, precis som kategorin avspeglar, både kroppen och själen. I lugn och behagligt tempo sträcker vi ut kroppens anspända muskler och avslutar med avslappning för sinnet.
Yoga Avspänning rekommenderas varmt för alla som vill komma ner i varv och öka sin närvaro. Ledorden är Själ, Avkoppling och Nedvarvning. 

 

 

 

 

 

 

Berätta gärna om Aktiv Hälsocenter!